Dumitru Oprea: PSD, fără voință pentru a proteja elevii

Se vor putea întoarce copiii noștri la școală în siguranță din toamnă? Răspunsul este greu de dat în acest moment, pentru că guvernul liberal e obligat să rezolve în următoarele trei luni probleme pe care PSD le-a ignorat ani la rândul.

Peste 2.000 de școli mai aveau în 2019 grupuri sanitare în curte, fără apă și canalizare. Cum se vor spăla pe mâini elevii din aceste unități de învățământ, în condițiile în care medicii au stabilit că apa și săpunul sunt cele mai bune arme împotriva coronavirusului?

Din 2017, de când PSD-ul lui Dragnea a preluat puterea și a fost mai preocupat de încălecarea justiției, s-au realizat lucrări „de intervenții în vederea îmbunătățirii condițiilor igienico-sanitare“ în numai 34 de școli din cele 730 propuse. Doar 1,5% dintre unitățile școlare au fost modernizate de PSD în 18 luni.

În „Programul de guvernare“ din 2016, social democrații se angajau la „Reabilitarea/  modernizarea clădirilor școlare pentru ca toate unitățile de învățământ să obțină autorizații de funcționare (sanitară și ISU)“.

Dar până anul trecut, aproape 4.000 de unități nu aveau autorizație de funcționare de la ISU. Sunt, practic, un pericol pentru elevi, cadre didactice și pentru personalul auxiliar.

În februarie 2019, miniștrii PSD de Finanțe, Orlando Teodorovici, și cel al Educației, Ecaterina Andronescu, dădeau asigurări că vor rezolva problema școlilor cu toaletele în curte sau neconforme până la finalul anului. Evident, acest lucru nu s-a întâmplat. Primarii, care sunt puși acum în fața unui examen important – al protejării copiilor în fața unui virus extrem de contagios – au ignorat, ani la rândul, situația gravă a toaletelor insalubre din curtea școlilor. În aceste condiții, ce așteptări să mai fi avut în ceea ce privește digitalizarea învățământului, care a fost pentru PSD echivalentul trimiterii unui echipaj în afara sistemului solar. O misiune mult prea grea.

Digitalizarea trebuia să cuprindă două proiecte esențiale pe care guvernele pesediste ar fi avut timp și bani să le implementeze înainte de pandemie. Din nou a lipsit voința. Platforma digitală cu resurse educaționale deschise (Biblioteca virtuală), în valoare de 49 milioane de euro, care ar fi trebuit să doteze 5.400 de școli gimnaziale cu câte un kit multimedia, a demarat abia în septembrie 2019. Și nu e gata. „Catalogul electronic“ a demarat abia în septembrie 2019 și nu este funcțional nici azi.

Mai bine de 10% dintre cadrele didactice din învățământul preuniversitar, potrivit datelor din sistem, nu au competențe digitale de bază. Ce să le cerem elevilor acestora?

Prof. univ. dr. Dumitru OPREA

Deputat PNL de Iași

Lasa un comentariu