Profesorii ieșeni cer renunțarea la susținerea examenelor naționale în școli

Liderul USLIP Iași, Laviniu Lăcustă, a adresat o scrisoare deschisă ministrului Sănătății, Nelu Tătaru, în care solicită ca examele din anii terminali ale elevilor să nu aibă loc fizic în școli.

Acesta prezintă 10 motive care ar pune în pericol sănătatea elevilor și profesorilor dacă vin la școală pentru examenele de Evaluare Națională și Bacalaureat.

„În atenția Domnului Ministru Nelu Tătaru,

Sindicatul „Uniunea Sindicatelor Libere din Învățământul Preuniversitar din Iași” (denumită în continuare USLIP IAȘI), reprezentată legal de Președinte Prof. Lăcustă Laviniu-Adrian, vă semnalează prin prezenta pericolul real de a vătăma dreptul la sănătate pentru un număr semnificativ de persoane reprezentat de elevi, cadre didactice, personal didactic auxiliar și nedidactic din unitățile de învățământ preuniversitar din țară. Pericolul este generat de demersul Ministerului Educației și Cercetării de a organiza în formă scrisă probele examenelor de Bacalaureat și de Evaluare Națională aferente anului școlar 2019-2020, fapt care presupune prezența fizică a participanților la aceste examene în unitățile de învățământ preuniversitar.

În prezent, în România, ne confruntăm cu un număr total de 15.588 cazuri de infectări cu SARS-CoV-2, dintre care 7.371 reprezintă cazurile active la data de 11.05.2020.

Încetarea stării de urgență la 15.05.2020, din păcate, nu are ca urmare, reducerea semnificativă a numărului de cazuri de infectări din țară, cu atât mai mult cu cât graficele statistice arată că la finalul lunii aprilie-începutul lunii mai s-a înregistrat o creștere majoră a acestora. Aceste aspecte dovedesc că și în situația menținerii măsurilor de protecție împotriva infectării cu SARS-CoV-2, se menține riscul major de îmbolnăvire în continuare. În aceste condiții, desfășurarea probelor scrise ale examenelor este o vădită amenințare pentru sănătatea unui număr mare de persoane (cadre didactice, elevi, personal didactic auxiliar și nedidactic, precum și pentru familiile acestora), iar dreptul fundamental la ocrotirea sănătății consacrat expres la articolul 34 din Constituția României ar fi grav încălcat.

Probele scrise ale examenelor se vor desfășura în centre care nu pot asigura întreg ansamblul de măsuri de siguranță care să garanteze eliminarea oricărui risc de infectare a participanților.

Având în vedere toate aceste aspecte semnalate, dorim să vă adresăm un set de întrebări așa cum am procedat și în cazul Administrației Prezidențiale și al Ministerului Educației și Cercetării, referitoare la pericolul asupra sănătății, la riscul la care ar fi expuși toți cei implicați în desfășurarea acestor examene, precum și la gradul de siguranță pe care îl prezintă măsurile propuse pentru organizarea probelor care presupun prezența fizică la examene:

Considerați că poate avea loc desfășurarea examenelor în condiții de siguranță, fără a aduce atingere dreptului la sănătate a celor implicați în organizarea și susținerea lor, în unitățile de învățământ din mediul rural care prezintă grave deficiențe (lipsă apă curentă, grupuri sanitare în curte, lipsă săpun, hârtie, dezinfectanți, spații foarte mici)?

Organizarea elevilor în grupe de câte 10 care vor intra din 20 în 20 de minute în școli, considerați că este o măsură sigură și capabilă să prevină riscurile reale de infectare?

Elevii, profesorii și personalul didactic auxiliar și nedidactic, asimptomatici, care vor fi prezenți în unitățile școlare, pot fi considerați un pericol real pentru sănătatea celorlalți participanți la pregătirea și susținerea examenelor?

Va putea fi asigurată prezența a aproximativ 10.000 de cadre medicale care să organizeze triajul epidemiologic al elevilor, având în vedere că la momentul actual multe dintre școli nu dispun de această categorie de personal?

Ce măsuri eficiente de siguranță ar putea fi luate în privința elevilor și profesorilor asimptomatici ?

Cum am putea asigura/proteja sănătatea elevilor cazați în cămine?

Constituie un risc semnificativ deplasarea elevilor și personalului din învățământul preuniversitar la activitățile de pregătire și susținere a examenelor cu mijloacele de transport în comun din zonele periurbane?

Ce măsuri suplimentare s-ar putea lua în județe precum Suceava, Neamț, Botoșani și celelalte zone cu potențial epidemiologic deosebit de ridicat?

Cum vom reuși să asigurăm măsurile elementare din punct de vedere igienico-sanitar în cele aproximativ 2000 de unități școlare fără apă curentă și grupuri sanitare în interior?

Considerați că organizarea și desfășurarea examenelor de Bacalaureat și de Evaluare Națională în aceste condiții, ar putea contribui la o creștere semnificativă a ratei de infectare la nivel național având în vedere și numărul mare al persoanelor implicate ?

Avem speranța că veți da curs solicitării USLIP Iași de a răspunde la întrebările adresate, având în vedere că există un pericol real de a aduce grave atingeri dreptului la ocrotirea sănătății pentru un procent semnificativ de elevi și de angajați din sistemul de învățământ preuniversitar”, se arată în scrisoarea deschisă semnată de Laviniu Lăcustă.

Lasa un comentariu