„Moldova Vrea Autostradă” – noi demersuri pentru includerea capetelor montane ale A8 în PNRR

„Moldova Vrea Autostradă” a făcut noi demersuri pentru includerea capetelor montane ale A8 în PNRR Asociația „Moldova Vrea Autostradă” a finalizat demersurile pentru includerea capetelor din sectorul montan ale Autostrăzii A8 în mecanismul de finanțare PNRR.

În acest sens, MVA a transmis către Ministerul Fondurilor Europene argumentația necesară modificării PNRR, aflat în consultare publică. Membrii asociației cred astfel că cresc șansele pentru ca acest proiect să înceapă să se contureze.

Membrii Asociației „Moldova Vrea Autostradă” au finalizat o nouă etapă în demersul identificării și atragerii de fonduri pentru finanțarea construirii Autostrăzii A8 (Iași – Târgu Mureș). În acest scop, asociația a transmis către Ministerul Fondurilor Europene argumentația necesară modificării Planului Național de Relansare și Reziliență (PNRR), aflat în consultare publică, cu scopul introducerii a două capete A8 în PNRR. În plus, asociația a prezentat argumente pentru includerea întregii autostrăzi A8 în finanțarea Program Operațional Transport (POT) 2021-2027, astfel încât să fie acoperită integral finanțarea acestui obiectiv.

„La nivel declarativ, guvernul PNL a susținut această propunere încă de la întâlnirea din data de 2 decembrie 2020, de la Iași, însă a fost necesară și formalizarea propunerii cu argumente valide tehnice, economice și sociale, asupra cărora ne-am aplecat cât am putut de bine, pentru a susține negocierile ce urmează a fi purtate cu Comisia Europeană”, precizează Flaviu Manea, președintele Asociației „Moldova Vrea Autostradă”.

Potrivit documentului transmis Ministerului Fondurilor Europene, cele două capete din A8 au aproximativ 60 de kilometri în total. La capătul vestic este vorba despre legătura cu autostrada A3 Acatari – Miercurea Nirajului, iar la capătul estic este vorba despre legătura cu autostrada A7 Leghin – Tg.Neamț.

După cum se știe, autostrada A8 nu a putut fi inclusă integralitatea sa în programul de finanțare prin PNRR pentru că nu avea maturitatea necesară pentru a fi finalizată până în anul 2026. Includerea capetelor permite încadrarea în acest termen. Astfel, se estimează că până în anul 2022 vor fi atribuite contractele de proiectare şi execuţie lucrări pentru cele două capete, iar recepția lucrărilor pe cele doua capete identificate se va face până în august 2026.

Autostrada A8, cea mai eficientă investiție rutieră

Autostrada A8 sau Autostrada „Unirii” cum a mai fost numită își propune să unească două regiuni istorice, Moldova și Transilvania, despărțite de lanțul muntos. Astfel, autostrada urmează să fie construită pe traseul Ungheni – Iași – Târgu Mureș, pe o distanță de 310 kilometri. Realizarea acestui obiectiv, solicitată de mai bine de două decenii de locuitorii și agenții economici din regiunea de nord- est a țării, ar putea fi scânteia care să ducă la dezvoltarea explozivă a zonei.

Potrivit calculelor, Autostrada A8 ar putea deveni cea mai eficientă investiție de tip infrastructură rutieră. Estimările arată că timpul de parcurs între Iași și Târgu Mureș s-ar reduce cu peste 42 la sută. Acest câștig ar însemna pentru transportatorii care traversează România de la Est la Vest un câștig de timp de opt ore și, în consecință și o înjumătățire a cheltuielilor, în special cele salariale.

Analizele economice, dar și realitatea altor regiuni din Europa indică faptul că realizarea A8 ar stimula creșterea investițiilor străine în zonă, aflate în acest moment la numai 2% din totalul investițiilor străine la nivel național.

„Pentru Regiunea Moldova nimic nu pregătește mai bine pentru viitor decât demararea investițiilor în autostrada A8 – prin capetele sectorului montan în PNRR și finalizarea implementării prin POT 2021-2027. Recuperarea decalajului economic sever al regiunii Moldova față de regiunile mai dezvoltate va asigura întregii Românii capacitate sporită de reziliență și avantaje suplimentare (de exemplu geopolitice și de securitate naţională)”, se mai arată în documentul transmis către Ministerul Fondurilor Europene.

De menționat că acest obiectiv urmează să deservească 3,1 milioane de locuitori (19% din populația României) și că va deservi una dintre cele mai sărace regiuni ale UE (PIB mediu / locuitor este 7.081 euro, adică 62,5 % din media națională).

Iașul, orașul ancoră al Moldovei, izolat din punct de vedere rutier

Iașul este considerat orașul ancoră al regiunii de nord-est a țării, potrivit unui raport al Băncii Mondiale, și, în consecință, nu poate fi ocolit de soluții rapide de transport rutier. Realizarea A8 trebuie privită și din perspectivă socială și de securitate națională. La Iași se află cele mai importante spitale regionale. În Iași lucrează 2/3 din medicii care asigură majoritatea urgențelor regionale. În plus, vorbim despre aproape 60 la sută dintre pasagerii aeroporturilor regionale și peste 50 la sută dintre studenții din regiune. Excluderea orașului de pe traseul autostrăzii ar însemna lipsa conexiunii rapide cu alte județe vecine, lucru complet nejustificat din punct de vedere social și economic.

Materialul integral transmis MFE poate fi consultat AICI.

Lasa un comentariu