Gavrilă: România în fața unor confruntări majore – o nouă epidemie.Riscuri, dificultăți, strategii posibile

Prof. dr. Camelia Gavrilă, vicepreședintele Comisiei pentru Învățământ, Știință, Tineret și Sport șicoordonatorul Departamentului pentru Educație Națională din cadrul PSD semnalează situația gravă actuală, ezitările Guvernului în adoptarea unor măsuri ferme și solicită o prezentare clară a unei strategii a actualei guvernări față de un posibil focar major de boală, de infecții grave în România cu virusul COVID-19.

Cum  protejează guvernul PNL populația în toată această perioadă? Care sunt măsurile luate, există un management eficient al situațiilor de criză, este sistemul sanitar suficient de pregătit și dotat pentru evoluții care pot fi imprevizibile – sunt întrebări și neliniști firești ale cetățenilor în aceste momente dificile.

Răspunsurile sunt multiple: la un nivel de politici și strategii macrosociale constatăm, mai degrabă, interesul pentru privatizări forțate în zona sistemului de sănătate din România, guvernul se împrumută excesiv și creează un deficit financiar semnificativ, comparativ cu lunile februarie-martie 2019, liderii și politicienii liberali se luptă pentru a impune și genera alegeri anticipate, deci un context de agitație politică și efervescență electorală, dar mai puțin preocuparea responsabilă pentru sănătatea românilor”,susține prof. dr. Camelia Gavrilă într-o recentă declarație politică.

 Se pleacă, așadar, de la premisa că nu trebuie să se inducă panică în rândul populației, că există măsuri și soluții, dar este necesară o conștientizare asupra existenței acestui pericol real la adresa sănătății populației, trebuie o permanentă informare și pregătire pentru o provocare complexă, greu de controlat și gestionat în totalitate.

De asemenea sunt și multiple implicații de securitate națională care pot antrena, fără îndoială, efecte imediate și în alte domenii precum: economie, turism, educație sau în zona de business etc.

Ce strategie economică este creionată pe masa premierului desemnat Florin Cîțu, ținând cont de pierderile majore financiare cu care se confruntă China sau Italia în urma creșterii îngrijorătoare a îmbolnăvirilor cu virusul COVID-19, aspecte care, conform analizelor politice, economice și financiare, se vor răsfrânge și în alte țări, inclusiv în România.

În același context ne întrebăm dacă sunt  pregătite ministerele – Ministerul Sănătății, Ministerul Educației și Cercetării pentru o nouă epidemie în România, context care presupune competență managerială, decizii rapide, coordonare atentă, reacție imediată, mobilizarea resurselor umane, financiare, logistice și, mai ales, implicare și devotament.

Apreciem ultimele decizii legate de interzicerea adunărilor publice, limitarea sau suspendarea transportului spre și dinspre zonele de risc, suspendarea cursurilor în învățământul preuniversitar pentru siguranța și protecția copiilor, deci măsuri logice și un mod de comunicare publică mai articulat și responsabil.

La nivelul școlilor din România, din păcate, se observă de mult timp o situație îngrijorătoare:

lipsa unor dotări minime legate de igienă, lipsa cabinetelor medicale în școlile din mediul rural, amânări și decizii mai puțin inspirate în cazul extinderii cursului opțional Educație pentru Sănătate, iar aceste aspecte reprezintă tot atâția factori care pot conduce la probleme de sănătate, de cunoaștere și atitudine adecvată, dar, mai ales, la o răspândire de necontrolat a virusului.

Igiena reprezintă singura soluție de prevenție pentru diminuarea unor astfel de focare de infecție. Dar, pentru o igienă corectă, este nevoie de o infrastructură adecvată, de informare, de comportamente care se formează în timp. Este de remarcat faptul că unele măsuri social-democrate din acest domeniu au generat o evoluție la nivel național în privința investițiilor în școlile care nu aveau aviz sanitar de funcționare, refaceri ale grupurilor sanitare ale acestora, investiții realizate în perioada guvernării PSD. De altfel, un raport recent al Ministerului Educației care arăta că:

– în 2017 erau 2.219 unități de învățământ fără autorizație sanitară de funcționare, cu grupuri sanitare situate în curte, fără apă curentă și fără canalizare;

– în 2018 erau 1.489 unități de învățământ care funcționau cu grupuri sanitare neconforme;

– în martie 2019 se consemnau 1.180 școli care funcționau cu grupuri sanitare necorespunzătoare.

Ar fi de doritca în anul 2020 numărul de unități școlare cu asemenea probleme sanitare neconforme să fie diminuat semnificativ până la finalizarea problemei. Pentru toate acestea avem nevoie de un guvern echilibrat, stabil, cu simț de răspundere și care își dorește o dezvoltare a României, nu doar de un teatru politic generator de conflicte, acuze și polemici sterile care amenință să blocheze investițiile pentru anul 2020.”

În legătură cu opționalul Educație pentru sănătate:

trebuie spus că multe dintre școli nu îl includ în program și folosesc orele dedicate cursurilor opționale pentru aprofundarea materiilor de examen sau pentru rezolvarea normelor didactice. Asemenea situații neașteptate ne arată, însă, că viața cere și alte tipuri de cunoștințe, informații, comportamente pentru care elevii nu sunt suficient pregătiți.

Deputatul Camelia Gavrilă recomandă posibile abordări și soluții pentru situația de față, din diferite perspective:

• Pe termen scurt:

– intensificarea campaniilor de informare și a modalităților de prevenție față de acest nou virus;

– dezvoltarea rapidă a unui plan de măsuri care să diminueze efectele sociale și economice, odată cu posibila amplificare și răspândire a virusului;

– video-sesiuni de informare, prezentări avizate din partea specialiștilor, sesiuni de informare, difuzare de pliante și materiale informative.

• Pe termen lung:

– plan investițional consistent pentru dezvoltarea infrastructurii privind calitatea spațiilor școlare în vederea siguranței și asigurării igienei în școlile din România;

– dezvoltarea unor sisteme de monitorizare termică la intrările și ieșirile din gările feroviare, autogări, aeroporturi, stații de metrou;

– introducerea în programa școlară a materiei Educație pentru Sănătate, cu module adecvate vârstei, actualizarea acestei programe și susținerea temei în contextul alegerilor disciplinelor opționale.

Ca profesor, dar și ca politician responsabil, mă preocupă starea de sănătate a românilor, influențele la nivelul populației școlare, situația în domeniul educației, în contextul problemelor medicale actuale, la fel cum îmi doresc un guvern preocupat de binele cetățenilor, care să conștientizeze pericolele iminente, amenințările de orice fel, un guvern care să ia la timp măsuri concrete și să articuleze strategii viabile, mai ales în situații grave, critice”, a precizat deputatul ieșean la finalul intervenției în plenul Camerei Deputaților.

Deputat PSD de Iași
Prof. dr. Camelia GAVRILĂ
VICEPREŞEDINTELE COMISIEI PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNT,
ŞTIINŢĂ, TINERET ŞI SPORT

Lasa un comentariu